Oplanerade händelser

Gårdagens oplanerade händelse måste ju definitivt vara min tur och retur resa till Storuman (290km enkel väg).
Var på jobbet - höll precis på att äta då min mamma ringer - de åkte hem från fjälls igår - och bilen havererade utanför Storuman och fick bärgas till samma ort. Skulle lagas dagen efter - jag fick sluta tidigare på jobbet och åka och hämta dem - det var jättekul...vaaaahh?

Ja, så då vart jag tvungen (läs: tillfrågad och svarade ja) att jobba imorrn istället. Det betyder att jag nu jobbat fyra dagar imorrn skulle vara min lediga dah innan ytterligare 6 dagar på jobbet. Nu kommer jag alltså att behöva jobba 11 dagar i rad innan jag får vara ledig.. men men Whatever!

Dagens roliga händelse(r) på jobbet: Språkproblemen hos många turister
Först ett gäng Italienare som typ inte kunde nåt annat ord på engelska än "Fishe". "Yes, we have Fish"
-"Fishe"
-"Yes we HAVE fishe"
-"fishe"
-"Yeah, yeah whatever... 85 Crownes"
- "Fishe"
Det värsta var inte det utan att de var typ fem stycken men att bara en skulle äta då. Sedan gick resten ut och kom in igen efter typ 2 timmar. "Fishe"
Funderade ett tag på att fråga vad de gjort under tiden men det skulle nog ha blivit en intressant diskussion.
-"What have you been doing now then?"
-"Fishe"
Jösses.. jag och min närmaste medarbetare (låter så seriöst) stod och pratade om dem medan dem satt och väntade på maten och rätt vad det är så hör vi någon ropa:
-"FISHE"
-"Ja, ja, SOOOOOON!
Behöver jag tillägga att jag inte orkade med att gratulera dem till VM-guldet.
De var tydligen från Milano - det lyckades vi förstå iaf.

Sedan har ag också kommit fram till att finnar inte är så bra på svenska (några av dem):
-"Jag inte pratar svenska"
Jag pratade engelsa med honom tror att han också gjorde det ett tag - sedan gick han över till finska. Hursomhelst förstod jag inget ändå.
Ett ord förstod jag dock:
-"Kitos"

Sedan är danskar inte så bra på engelska heller - jag är nog inte så bra på danska heller.
Kom in ett danskt par idag och skulle beställa mat.
Jag förstod vad frun sa men inte vad karln sa - jag försökte att prata engelska med honom men han fortsatte att prata danska, till slut gav jag upp och tryckte in det som jag tyckte passade.
Självklart blev det dyrt... men de vart nöjda tror jag.
Frun hans sa hela tiden:
- "Han förstår inte" (fast på danska då)

Usch! Varför kan det inte bara finnas ett språk i världen - jag föreslår svenska - för det kan ju jag.

Nä, vi har det roligt på mitt jobb.
-"Du får ta Italienarna"
-"Aldrig, de är dina"

-"Vad säger han?"
-"Ingen aning"

Nej det var dagens rapport!

O.


Kommentarer
Postat av: Mia

Jag skulle ha fått panik om jag inte kunde förstå eller göra mig förstådd.
Kul det där med storuman, man är ju alltid lika uppladdad för att fara sisådär 30mil närsomhelst. eller vah!?!

Postat av: Cissi

Hahahaha...

2006-07-12 @ 19:28:25
URL: http://cissin.blogg.se
Postat av: Sandra

Haha, du skulle ringt mig... Milano-dialekten är hyfsat lik Triestes tror jag :P

2006-07-12 @ 22:31:09
URL: http://sandrafackel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback