Vilka veckor!

Okej, nu är jag alltså hemma på min första permission (och då är det inte en sån där permission som man får om man sitter i fängelse, så vitt jag vet har jag ingen övervakare efter mig). Det är alltså min första ledighet från lumpen på Marinbasen i Karlskrona som det gäller.

Först lite grann om de enorma reseproblem som upptod på min resa ner, jag vet att jag skrivit om det redan, men det finns mer.
Åkte ju för att ta bussen från station i Bjästa på måndag kväll. Bussen skulle gå 19.55, jag o pappa var ute i väldigt god tid, var där ca 19.35. Vi blev stående där till 20.30 eftersom det inte kom någon buss. Var bussen tagit vägen vet vi inte, främst pga att vi ringde till bussbolaget ca 20.05 för att fråga efter bussen. "Vi har telefontid mellan 07.00 och 20.00" jättekul... Det slutade med att mamma o pappa fick skjutsa mig ner till Sundsvall. det tyckte de var jättekul.
Hann iaf med tåget och kom så småningom fram.

Första dagen var rena rama pesten och jag funderarde bara på hur jag skulle kunna komma därifrån, men redan till dagen efter vände allt.
Jag tycker verkligen att det är skitkul där nere. Allt vi gör, t.ex. tränar vapen (ak5), väldigt kul - längtar tills vi får börja skjuta.. Har bestämt mig för att skaffa jägarlicens när jag får tid.
Vi marscherar hit och dit vilket kanske inte är jättekul i sig men det blir ju vad man gör det till.
En hel drös med teoretiska lektioner och föreläsningar så en del sovande i sköna stolar har det blivit *host*.

Vi är i min pluton (vi bor i samma korridor) ca 60 pers som är uppdelade på 4 tropper. Min är den klart sämsta på att hålla tider och allt men oj vad roligt vi har istället.
Lite kuriosa är att det faktiskt av dessa 60 pers är 15 tjejer. Klart fler än jag trodde det skulle vara. Men det är riktigt skönt med en blandning.
På våra lediga kvällar drar vi ut på stan i Karlskrona och tar en öl eller liknande, finns en hel del ställen faktiskt även om O'learys är populärast just nu. Eller varför inte PlayBar där värnpliktiga får en stor stark för 19 kronor. Inte illa!

Sedan är det ju såklart det här med språkförbistringen, de pratar ju inte ens danska där nere. Vissa är jättesvåra att förstå, har samma städområde som en från Lund, måste typ be honom såga samma sak en gång till ett antal ggr..
Gårdagens konversation:
Lund: Obegripligt babbel.
Jag: Va?
Lund: fortfarande obegripligt
Jag: Ehh.. va?
Lund: fortfarande obegripligt.
Jag: Jaa, jag vet inte... (bara för att slippa säga det en gång till)
Lund: Vad sa jag?
Jag: Ingen aning, jag fattar ingenting.
Lund: jag sa att jag fått en låt..

Eller varför inte en av våra befäl, en riktig skåning, hör inte ens om han säger höger eller manöver.
Kan förresten tillägga att våra befäl är jättetrevliga och det är inte alls så strikt som jag trodde det skulle vara. Har t ex bara fått våra skor visiterade en gång, och det är egentligen ingen som bryr sig. De är riktigt sköna!

Det är inte helt lätt. Lyckligtvis finns det ytterligare två norrlänningar i min korridor, de är från Östersund.

Men årets lyx är ju ändå hur jag får ta mig dit och hem...
Varje helg kommer att se ut som följer:
Fredag: Flyg Ronneby-Arlanda-Örnsköldsvik sedan flygbuss in till stan och taxi hem. Helt gratis! för mig iaf. Det är ni stackars skattebetalare som får betala detta för mig. Haha..
Söndag: Taxi/buss till Gideå, flyg Örnsköldsvik-Arlanda-Ronneby.

Hoppas fortfarande på utgång på lördag men jag är riktigt förkyld: febrig, hosta (väldigt mkt) m.m.

Men som ni förstår så har jag det jättebra där nere!

ha det bra !!!

O.

Kommentarer
Postat av: Mia

Det lät som ett riktigt äventyr och som att det kan bli en bra erfarenhet och minne =)

Postat av: Anonym...

Du din snyltare-av-skattepengar-som-jag-inte-bidragit-till-*piiip*...

Eller ja menar kul att du är hemma, vi kanske ses imorrn!

2007-01-26 @ 21:16:55
URL: http://cissin.blogg.se
Postat av: Carro

oh my, let faktist lite kul, men du verka ju trivas o ha d bra, lr? oh en stor stark for 19 spenn oh my!!

2007-01-26 @ 22:59:04
Postat av: Sandra

haha, inte lätt det där med södermanländska..a

2007-01-27 @ 00:36:43
URL: http://sandrafackel.blogg.se
Postat av: Mia

Jag tror nog att det räknar som träning (träningsvärken i magen efter hostnig/nysning)

2007-01-28 @ 11:19:06
URL: http://miawiberg.blogg.se
Postat av: Sandra

no way - med dolt id och pip?! vad har du för operatör?

2007-01-28 @ 15:32:02
URL: http://sandrafackel.blogg.se
Postat av: Hanna

Hur är det med förkylningen, hostan och febern?
Vi hade kul igår och sandra vann bowlingen överlägset..hehe

2007-01-28 @ 21:03:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback