"Det är en kung på berget"

Okej, jag vet att jag varit dålig på det här på sistone. Men nu ska jag jobba ikapp.. Finns så mycket att ta upp;
- Brandutbildningen
- Soldaterinran
- TLS
- Förkylning
- Helgtjänst
- Sjukvård

Brandutbildningen
Förra veckan hade vi brandutbildning. Grymt vad kul det var. Vi fick först ha två dagars teori innan vi åkte till flygflottiljen i Kallinge (ca 40 minuter med buss).
Väl där fick vi släcka bränder med diverse olika tekniker; Vatten, Pulver, Kolsyra, Skum. Verkligen jättekul var det.
Plus att deras mat var sjukt mycket bättre än våran!

Soldaterinran
I förra veckan gick vi också till kyrkan för att officiellt bli klassade som soldater (fast vi inte är färdigutbildade ännu). Lyssnade på tal och musik. Kändes som värsta skolavslutningen. Faktiskt en kul upplevelse. Efteråt blev det Mjölk och Semla i matsalen. Förmodligen var semlorna rester från fettisdagen (Vilken dag var det nu igen, Cissi?).

TLS
Förmodligen något av det roligaste jag gjort sedan jag kom hit. TLS står för Tätning, Länsning och Stöttning. Det började med att vi hade en container där det läckte in vatten genom diverse skador, det gällde att genom att täta och länsa hinna få undan vattnet innan det nådde kanten som var drygt en meter upp.
Eftersom jag var förkyld höll jag mig utanför containern och sprang med delar istället men oj vilken kul övning. Vi hade vattentäta dräkter på oss så det var ingen fara för de som gick runt med vatten upp till armhålorna.
Efter ett tag fick jag för mig att gå upp på taket till containern där vi skickade ner våra grejer. Då var den största slangen på väg att åka ner i hålet, jag hann precis fånga den men det slutade med att jag stod och fick 2000l/minut i ansiktet i närmare en minut.
Hur som helst en riktigt kul övning.

Stöttningen var inte lika kul, där gällde det att stötta en lucka en vägg och en dörr med hjälp av brädor, man var tvungen att såga och träslöjd är ju inte min starka sida. Inte för att skryta men det var jag som lyckades lösa det så det blev perfekt! Kanske skulle bli snickare..?

Sedan har vi även provat på att andas i syrgastuber medan vi gick genom rökfyllda rum. Lite småläskigt men riktigt kul.
Sista dagen sköt vi nödraketer, nödbloss, bultpistol. Lekte med skärbrännare och lite annat smått o gott.

Förkylningen
Efter att återigen ha drabbats av feber i helgen så bestämde jag mig för att gå till sjukan i måndagsmorse.
När jag kom därifrån hade jag med mig penicillin, hostmedicin, nässpray och panodil så nu hoppas jag att jag ska bli helt frisk för första gången sen januari.
Får se hur det blir med den saken.

Helgtjänst
Den här helgen har jag helgtjänst, vi ska lära oss japanska försvarets självförsvar så vi kan försvara oss i handgemäng samt skjuta ak5 på korta avstånd.
Känns som ytterligare en riktigt bra utbildning!
Enda minuset är ju att jag inte får åka hem den här helgen. Men nästa då kommer jag!

Sjukvård
Den senaste kursen vi har inlett är sjukvårdskursen. Den kallas i det civila för Basic Safety men inom militären har de lagt in lite extra som vi ska lära oss.

Vill bara säga att utbildningarna vi får här är helt makalösa! Kommer ha sån nytta av de i framtiden (och jag är inte ironisk)!
Riktigt glad att jag tog den här chansen!

Nu får ni ha det så jättebra allihopa!!

O.

PS. Skriv gärna en kommentar, alltid kul!

Kommentarer
Postat av: "Cissi"

När jag äntligen hade förträngt det där...

Postat av: "Cissi"

När jag äntligen hade förträngt det där...

2007-03-14 @ 21:02:54
URL: http://cissin.blogg.se/
Postat av: Mia

Ahh, snacka om man är avundsjuk på vissa grejer.. fast som vanligt så skulle jag npg få panik..

2007-03-15 @ 10:11:06
URL: http://www.miawiberg.blogg.se
Postat av: Carro

shit d loter helt grymt skojj asso.. nestan som att man sjelv skulle velat vara med, men bara nestan :P

2007-03-15 @ 16:57:25
Postat av: Sandra

Du verkar ha fullt upp iaf :)

2007-03-16 @ 22:30:30
URL: http://sandrafackel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback