Åh, vad jag aldrig kommer resa miljövänligt...

Som ni vet försökte jag för någon dag sedan att boka de rekordbilliga tågbiljetterna. Sundsvall till Västerås skulle kosta 25 kronor. Men snacka om att luras. Trots att det stod att det fanns biljetter kvar för den summan fick man i det sista bokningssteget veta att det inte fanns. Istället skulle biljetten från Örnsköldsvik till Västerås kosta 648 kronor. Vilket rån för en tågresa som jag ändå bara blir åksjuk av!
Istället började jag kolla alternativ inom flyget. Från Sundsvall kunde man med SAS åka för 491 kronor och sedan tidigare visste jag att Norwegian tog 499 från Umeå. En summa som jag hade ett svagt minne av att den stigit till 699 för någon dag sedan.
Bara så ni förstår vad jag snackar om så gäller det min resa tillbaka till Västerås efter nyår den 2/1. Eftersom SAS la ner Örnsköldsvik så hamnade jag lite i kläm kan man säga...
Hur som helst gick jag in på norwegians hemsida bara för att kolla hur det var. Vilken chock jag fick när de sänkt priserna den 2/1 på alla sina avgångar från Umeå till Arlanda. Nu kostade en enkel resa 299 kronor!!! Jag blev eld och lågor och nu är det bokat. Fick lägga till 50 kronor för att checka in en väska men 349 kronor är det ju värt att slippa bli åksjuk. Gjorde en liten koll för att se vad som blir billigast och vad som tar längst tid. Man måste starta med buss från Övik samma tid oavsett om  man tar tåget eller flyget och med flyget skulle jag vara 20 minuter tidigare i Västerås. Nu tänker ni att det gör ju inte så mycket med 20 minuter och det gör det ju inte heller men ta en titt på uträkningen;
Flyget med bussar: Övik-Umeå 93.- + Umeå-Umeå flp 35.- + flyget Umeå-Arlanda 349.- + flygbuss Arlanda-Västerås 110.- =587.-
Tåget: Örnsköldsvik-Västerås 648.-

Jag sparar alltså 61 kronor och slipper åksjuka. Fantastiskt! Tåget höll nästan på att vinna över mig där med allt snack om 25 kronor men flyget is the shit!
Och om jag sedan har lite tur och ber snällt kanske någon söt förälder ger mig lite skjuts norrut så sparar man ännu mera tid....

Jag fick förresten brev idag! Tror det är det första "roliga brevet" jag fått sen jag flyttade. Det var från mamma och pappa som gratulerade på namnsdagen och skickade en fin bild (man får inte kalla det tavla för min farfar eftersom det är något man gör när man gör bort sig...) och fyra trisslotter. Jag vann faktiskt 50 kronor så nu ska jag köpa mig något fint... Kanske en flaska vatten... hehe

Ha det bra allihopa!!!

O.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback