Imponerad av Iran.

Sitter här och har läst om de miljoner iranier som demonstrerar på Teherans gator trots att demonstrationen blivit förbjuden. Anledningen är att de misstänker att den sittande presidenten vann presidentvalet genom valfusk. Är ju verkligen inget som skulle vara särskilt överraskande. Men det jag imponeras av är att iranierna trots den stora risk det innebär att protestera i Iran ändå vågar. Och att de är så många. Jag har alltid imponerats av folk som vågar stå upp mot "diktaturer" och liknande. Jag hoppas bara att det slutar utan att blod ska behöva spillas i Iran. Men samtidigt måste man ju fråga sig om hur det sett ut i det valet egentligen. När så många vågar protestera och verkligen vill göra det måste ju nånting vara fel. Man kan ju undra bara hur "oskyldig" den andre kandidaten är. Men som det ser ut nu verkar det vara valfusk som ligger bakom.
Men jag funderar ändå om inte USA har ett finger med i spelet. De vill definitivt inte ha den sittande presidenten kvar vid makten och deras sk "experter" påstår att segermarginalen är "bisarr" och att det därför bör vala tal om valfusk. Som jag har förstått det med Iran så verkar huvudstaden Teheran vara, med islamska mått, hyfsat fri medan det på landsbygden och övriga städer är en helt annan situation. Så frågan är ju om det kanske inte bara var Teheranborna som röstade på den andre kandidaten. De kanske var de enda som visste om att han fanns. För vem vet vilken propaganda som når resten av Iran. Jag hoppas bara att denna demonstration kan föra Iran närmare en riktig demokrati och att den rätte vinnaren kan koras. Och självklart att så få som möjligt av demonstranterna får sätta livet till. För om det är något som är vanligt med dessa demonstrationer är det ju att flertalet blir dödade men många är nog beredda att offra sitt liv om det kan ge kommande generationer ett bättre och friare liv. Andra exempel de senaste åren är ju Burma och Tibet. Tyvärr misslyckades demonstrationerna i dessa länder.
Så för världsfreden verkar det vara bäst om den sittande presidenten i Iran blir avsatt och den nye "reformvänlige" kommer till makten. För just nu känns Iran inte alls helt säkert. Även om jag aldrig kan tro att de skulle utgöra någon större fara för världen. Den största faran med Iran tror jag är Israel och USA. Jag tror inte Iran kommer göra något om de inte själva först blir utsatta.
Nordkorea däremot är en helt annan historia. Det landet känns bara helt galet. Måste vara läskigt för världens ledare och främst de i Nordkoreas närhet för de verkar man aldrig veta var man har. Han Kim-Jong-Il (?) verkar ju lite galen. Han verkar ju däremot sitta väldigt säkert för från Nordkorea kommer det då aldrig information om några demonstrationer. Nordkoreanerna är nog bland det mest manipulerade folken i världen. Skulle jag gissa på iaf.

Aja, såhär politisk har jag nog aldrig varit i bloggen men demonstrationer av det slag som pågår i Iran engagerar mig. Och det är väldigt intressant att tänka på den bild som media ger omvärlden. Hur mycket sanning ligger det i de bilder och rapporter som kommer från länder som Iran, Burma och Nordkorea? Eller Israel och Palestina för den delen...

Hur som helst. Nu ska jag snart sova. Eller vem försöker jag lura. Kommer vara vaken ett tag till. Imorrn ska jag fira två underbara månader med Ingrid och det ser ut som om det ska bli sol. Jippi.
Tänk bara vilken skillnad det är att leva i Sverige jämfört med t.ex. Iran. Här sitter vi svenskar och tycker det mest negativa just nu är sommarvädret medan människor ute i världen slåss för sina rättigheter. För rättvisa. För att ha mat för dagen. För att överleva. Det är verkligen inte rättvist och vi västeuropeer och nordbor i synnerhet ska vara så tacksamma för den del av världen vi hamnat i. Det är synd bara att man inte kan hjälpa hela världen. För vi svenskar räcker inte långt där tyvärr.
Hemskt vad jag inte kan slita mig från världspolitiken idag. Nu ska jag hur som helst publicera detta inlägg och sen inte skriva nåt mer idag.

Sov gott!!

O.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback