Stackars tågresenärer...

Banverket har det lite jobbigt just nu. Och såklart SJ som får ta all skiten för inställda och fastkörda tåg. Här i Västerås är det ungefär var tionde tåg idag som går, och då rejält försenade. Jag kan tänka mig att de som åker packas som sardiner. Eller som i Tokyos tunnelbana. Jag kanske skulle gå ner till stationen och stå och trycka in folk i vagnarna. Kanske kunde tjäna en liten hacka.

Hur som helst tycker jag det är katastrof att det inte går att hålla spåren snöfria. Okej, det har varit ett rejält oväder men Banverket saknar ju utrustning. Läste att de fått ta in en avställd "spårplogare" från 1940-talet som de fått låna från järnvägsmuseet. Det måste ju kunna gå att klara av en snöstorm för annars tror jag alla inser att flyget ännu saknar riktigt bra konkurrens. Hur mycket kommer inte flygbolagen kunna tjäna på denna snöstorm?
Så klart tycker jag synd om de resenärer som blir sittande på ett tåg i 15 timmar utan att kunna kliva av. Maten tar slut osv. Men det värsta måste väl vara för djuren?! Hundar som inte får bli rastade på 15 timmar. Hur går det? Vi människor kan ju iaf använda toaletterna...

Men som van att arbeta inom serviceyrken måste jag ge dagens ros och stor eloge till SJ:s ombordpersonal. De stackarna får när tågen stannar jobba över typ 10 timmar, ta skit från arga och upprörda resenärer. Kritik som snarare borde riktas mot Banverket som inte kan ge bra information så att SJ vet om de måste ställa in sina tåg. Eloge också till SJ:s personal på stationerna. De som får all skit för att SJ:s ledning väljer att inte sätta in ersättningstrafik. Det tycker jag är det värsta. Klarar man inte av det får man se till att ta hand om sina kunder.
Som våran föreläsare idag som fick veta under fredag kväll i sthlm att hans tåg hem var inställt. Ingen ersättningstrafik utan bara totalt övergiven. Han och många andra blev istället tvingade att promenera ut i snöstormen i stockholm för att hitta ett hotellrum. Utan ersättning från SJ.

Jaja, nu sitter ni i Norrland och tycker att i södra Sverige klarar de inte av snöoväder. Men skillnaden är att det finns så mycket mer järnväg här nere än där uppe. Dvs mycket mer att röja. Och sedan har jag aldrig varit med om att det kommit så mycket snö på så kort tid och blåst så mycket förut. Förutom uppe i fjällstugan. Men knappt där heller. Vi har enorma mängder snö nu.
Vägarna är upplogade men bara hälften så breda som vanligt. Cykelbanor likaså. Plogvallarna är så höga att de inte kan ploga lika brett utan att det man plogar på gatan ramlar över på cykelbanorna och tvärtom. Att det inte finns några trottoarer längre och att man får gå på vägen behöver jag knappt nämna. Det är sick. Men jag gillar det. Det är så vitt vitt vitt. Och vackert. Och idag var det kallt. -20... BRRR...
Jag vet att jag sagt att de är snabba och duktiga på att ploga här. Det är de. Varenda gata och cykelbana är plogad. Men det finns ingenstans att placera snön längre. Och några centimeter till ska det komma under veckan och ytterligare en eller ett par decimeter till helgen. Crazy.

Okej, världens längsta och kanske inte alltför intressant inlägg... Och då har jag inte ens snackat om vad jag gjort idag... Aja, en annan gång. Ha det bra!

O.

Update.
Stopp utanför mig efter att lastbil kört fast...

Till och med polisen är intresserad av att vara med på bild...

Kommentarer
Postat av: Sandra

Shit alltså, för en gångs skull tänker man nog inte sådär att dom i södra sverige inte är van vid vinter... Det verkar rätt jävligt.

Haha, den lappen var ju klockren! Kebab OCH skräp haha


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback