Medias vinklingar när de är extra tydliga...

Om det var någon som såg Agenda 21.15 i svt2 igår så vet ni att den våldtagna flickans mamma var med i programmet liksom min pappa var. Flickans mamma berättade bl a om första skoldagen efter att de lämnat in våldtäktsanmälan.
Hur de båda, flickan och mamman, när de kom till skolan blev mordhotade. Reportern frågade då mamman vad de gjorde då och hon svarade att då hade de gått upp till "Fager". Reportern undrade hur skolan hade reagerat varpå mamman sa att detta var en av de saker som skolan gjort bra med polisnmälningar och samtal med de inblandade och deras föräldrar. Men hon tyckte ändå "att skolan inte tagit det helt på allvar..." Det förstår jag att en uppskrämd mamma tycker och har inget emot hennes uttalande. Det jag tycker är tråkigt är på det vis som TT idag har skildrat det hela i sitt telegram ut till nyhetsredaktionerna i landet. Såhär står det tydligen:

– Första dagen efter polisanmälan som "Linnéa" skulle gå till skolan följde jag med och då blev både hon och jag mordhotade, säger mamman i tv-programmet Agenda i Sveriges Television.

Hon tycker inte att händelsen togs på tillräckligt stort allvar av skolans ledning.

Dessutom hölls senare en demonstration på skolan till stöd för pojken, som då hade flyttats till en annan skola.

– Hon tyckte att det var jobbigt, men hon var fast besluten från början att det inte var hennes fel. Det var inte hon som skulle vara hemma från skolan.

 

Det som TT inte tar upp är alltså att flickans mamma ändå tycker att hanteringen av mordhoten var något som skolan gjorde bra. TT tar heller inte upp vad pappa sa angående demonstrationen: nämligen att demonstrationen genast avbröts och samtal hölls med alla inblandade samt de framträdandes föräldrar. Och det var ingen som demonstrerade för att pojken skulle ha varit oskyldig utan för att de ville ha tillbaka pojken till skolan.

 

Något som jag läst till mig via en blogg som "tagit över" efter Fria Dennis bloggen är att pojkens sida anmälde skolan för brott mot Skollagen när de valde att förflytta pojken till en annan skola trots att han inte var dömd. Och nu så anmäler folk skolan för att de inte gjorde tillräckligt och därmed bröt mot Skollagen. Är det bara jag som inte förstår hur detta ska gå ihop för en skola? Det måste ju innebära att det är helt omöjligt för en skola att följa Skollagen vid mobbing- eller brottsfall. Det tyder ju verkligen på att lagstiftningen inte fungerar eller är rätt uppbyggd.

 

Pratade med pappa på mobilen igår, eller det gör jag ju varje dag, men denna gången hade föräldrarna valt att sätta i jacket till hemtelefonen en stund igen. Och det ringde konstant dit medan jag pratade med pappa. Bl a är det någon som hinner med att ringa från skyddat nummer 30-35 ggr om dagen och då bör ni tänka på att mamma o pappa har telejacket utdraget större delen av dagarna. Som pappa sa, drar vi inte ut det så ringer det konstant fram till 12 och sen mer sporadiskt under natten och drar igång igen tidig morgon. Håller det på länge till blir det nog till att byta hemnummer eller helt ta bort hemtelefonen... Men det ringer ju konstant till mina föräldrars mobiltelefoner också... Aja, livet går vidare. Men det får gärna gå vidare lite snabbare..

 

O.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback