Vem hade kunnat tro att den värsta attacken skulle vända på steken??

Igår skrev Expressen en artikel om min pappa, skolområdeschef Örnsköldsvik (Bjästaskolan) helt byggd på lösryckta uttalanden. Kommentarerna på den artikeln har jag inte lagt så stor energi på eftersom jag vet att det bara är folk utanför Örnsköldsviks kommungräns som uttalar sig ilsket där. Folk som inte har någon aning om vad som egentligen gjorts och hänt. De har byggt hela sin uppfattning på vad som sagts på tv och i tidningar. De känner ingen av de inblandade personerna utan bara antar att alla är idioter.
Sen kan man ju undra hur Sverige har fått för sig att Bjästabor "dyrkar våldtäktsmän". De som ställde sig på pojkens sida trodde ju att han var oskyldig, dvs INTE en våldtäktsman. Att de valde att stödja honom trots fällande domar är ju hemskt och inget jag kan stödja.
Och all skit som nu kastas på Bjästaborna orkar jag inte ens gå in på.

Men åter till rubriken då. Örnsköldsviks Allehanda valde att göra en artikel på sin hemsida, allehanda.se, som byggde enbart på artikeln i Expressen. Hur kan en dagstidning som bör vara klart seriösare än en skandalsökande kvällstidning välja att bygga en artikel enbart på Expressen som källa? Bör man inte som seriös journalist först kontakta personerna det rör?? Hur som helst så blev det ju såklart ramaskri även på den sidans hemsida. Hot strömmade in från hela landet. Efter dryga halvtimmen var ÖA i kontakt med min pappa och valde sedan att uppdatera och ändra sin artikel. Nu gick den från att vara idiotisk till rättvisande. Och efter ett par timmar av fortsatt smutskastning och hemska kommentarer var det som om idioterna tog slut. Istället började det ramla in den ena kloka kommentaren efter den andra. Stödet för Bjästaskolan, kyrkan och flickorna är nu som det verkar stort i Bjästa. Och det är väl det enda som betyder nåt. Att ortsborna har förtroende för de som jobbar där?! För vad spelar det Bjästa för roll om Bert-Arne i Kristianstad tycker att skolans ledning är inkompetent så länge en stor del av Bjästaborna verkar ha förtroende för de?
Läste en kommentar som jag fastnade extra för;

Skrivet 28 mar 2010 11:01 Ulf (Ej registrerad)

Alla ni människor som i blindo tror på allt som skrivs i tidningarna bör skämmas. Sen skaffa en ryggrad. Sen slå upp ordet "källkritik".
Om man tror att hela storyn är vad som skildras i tidningarna så är man fel ute. Det är tragiskt att se hur Bjästa's invånare inte får en chans att värja sig utan nu på förhand blivit dömda av svenska folket. Allihop. Dragna över en och samma kam. Det kommer ha förödande effekter på ungdomarna i trakten. KÄLLKRITIK VAR ORDET.

Detta är precis vad jag efterlyst hos alla svenskar ända sen historien uppdagades. Källkritik.

Och av de flesta senaste kommentarerna är det på allehanda.se övervägande personer som efterlyser källkritik, avslutning på smutskastningen och massor av Bjästabor och andra som visar sitt stöd för orten, skolan osv. Och det är så skönt att se att det ju nu kanske ändå är på väg att vända. Att den värsta häxjakten är över. Tyvärr så är det ett orosmoln kvar på min himmel. Det är kvällens Agenda där pappa kommer vara med via telefon. Det är jag inte det minsta orolig över för i direktsändning går det inte att göra vinklingar. Där är det bara sanning. Iofs vet jag inte om Agenda sänds live men det hoppas jag. Det jag är orolig över är att flickans mamma ska vara med. Jag hoppas att hon är saklig och inte "tar i för mycket". Självklart ska hon få kritisera skolan men jag hoppas att debatten blir lika saklig och bra som den blev i torsdagens Debatt. Men då var ju inga föräldrar till de inblandade med. Så ikväll kan det definitivt bli mer känslor. Och då kan man aldrig veta hur det går...

Jag är iaf försiktigt optimistisk och hoppas på att slippa fler "käftsmällar" som den som kom igår...

O.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Man märker verkligen hur media vill få ut det "smaskigaste" och göra det till en ännu värre tragedi än det redan är. Att det skulle bli SÅHÄR extremt stort trodde jag aldrig... Hälsa familjen, hoppas dom mår ok!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback