Host host host...

Jag har inte varit till skolan idag. Är förkyld som sjutton. Feber, ont i halsen och världens drygaste hosta (ja, det är sant). Men teven har hållit mig bra sällskap under dagen så förutom lite småfrustration över hur segt det är att vara sjuk så har det gått bra.
Nu på kvällen var det slutdebatt på svt1 men pga viktigare saker, som Idol och ishockey på tv4 såg jag bara sekvenser av den sista halvtimmen. Måste säga att jag tycker alla som var med skötte sig oväntat bra. Lars Ohly var lite småtråkig men i övrigt tycker jag de hade en väldigt bra framtoning allihopa. Jag försöker alltid gå in i de där programmen med öppet sinne men tycker ändå alltid när det är slut att det sällan handlar om sakfrågor utan bara om vem som formulerar sig bäst. Om någon gör en mindre felformulering så är det det som de andra hoppar på och inte sakfrågan. Det gör att jag inte orkar följa med i dessa program.
Jag har de senaste dagarna fått en lite säkrare bild av hur jag tänker rösta och efter idag är jag säkrare. Nu finns det verkligen inte mycket som kan få mig att ändra mig. Det blir nog Centerpartiet som får min röst. Tycker Maud skötte sig riktigt bra, tog inte för mycket plats utan smet in med bra kommentarer nu och då. Sedan tycker jag nog också att det var hon som bäst fick till klyschorna i partiernas egen "sista minut". Hon var den enda jag tyckte pratade till mig. Det tror jag var smart gjort av henne. Ungdomsarbetslösheten är något som många, oavsett blocksympatier, tycker är viktigast. Hon var den enda som fick in det i sin sista minut. Och hon lyckades med att få in väldigt många ämnen i sin sista minut. Det var faktiskt riktigt bra gjort. Grattis Maud!
För någon dag sen skrev jag ju att jag trodde de rödgrönas chans var om Maria W fick mycket utrymme idag. Nu såg jag ju inte mycket av debatten men jag var faktiskt lite besviken på henne. Tycker inte hon var lika klockren som hon brukar vara. Däremot var Mona faktiskt bra.

Och ett till plus till Maud. Hon lyckades verkligen styra undan när Göran Hägglund gjorde ett misstag. När han sa att många andra länder lyckats bättre med integrationen ville Mona direkt fråga "vilka länder då?". Då gav programledarna istället ordet till Lars Ohly och när man sedan trodde att Mona skulle få ställa sin fråga var Maud snabb att inflika något och vips så var det misstaget ur världen.

Tack och lov så slipper man väl mer av denna valrörelse nu den sista dagen innan valet för jag är lite irriterad över hur lite sakfrågor som man fått insikt i. Det har som jag sa tidigare bara handlat om vem som formulerar sig bäst. Well well det blir en spännande dag/kväll på söndag. Jag hoppas på att Alliansen får förnyat förtroende och därför kommer jag att rösta på Centerpartiet.

Dock har jag fortfarande ett (eller två) problem kvar. Jag känner mig noll insatt i hur politiken ser ut här i Landsting och kommun. Har bara de senaste dagarna (efter över två år i Västerås) fått vetskapen om att det är Alliansen som styr även de här nere. Men där vet jag inte ens ännu om jag tänker rösta. Isf blir det utan kunskap och enbart för att hålla Sverigedemokraternas stöd nere.

Rösta på söndag! (och hur ni röstar bryr jag mig inte om, jag vill inte omvända någon utan uttrycker bara mina egna åsikter för jag vet att blir man övertalad av någon dröjer det inte länge innan man ångrar sig. Politikerna är extremt duktiga på att få det att låta som att deras parti är 100 % rätt och att alla andra alltid har fel...)

O.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback