Politik är roligt...

Men innan jag går in på politiken måste jag bara berätta om gårdagen. Det var finsittning i vackra Hahrska Palazet här i Västerås för Högskolans ekonomstudenter och så lyckat det blev. Jag själv serverade, stod i garderoben och gjorde lite insatser här och var. Men även vi som jobbade fick i oss en hel del dricka så det var en riktigt rolig kväll. Nere i entren där jag befann mig större delen av tiden var det riktigt roligt. Massor med folk som hängde och passerade och sen hade jag en radio som dundrade ut Lugna Favoriter där nere också. Vilken kväll! Enda minuset var att vid halv två dog radion och då dog snart även mitt party i garderoben. Well well. Kom därifrån vid strax efter tre då vi städat undan det värsta. Kånkade två sopsäckar genom halva stan i regnet. Det var jobbigt... Kom mig i säng vid fyra och klev upp 12 idag - dyngförkyld. Vilken dag detta kommer bli alltså...

Politiken så. Jag har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska rösta. Eller jag har bestämt att det kommer bli "blått" men vet inte vilket av partierna ännu. Moderaterna behöver knappast min röst och kommer nog inte få den heller. Folkpartiet är jag av ett antal anledningar inte så förtjust i. De har många bra politiker, Nyamko Sabuni är en av mina favoriter, men även många mindre bra. Som t ex skolministern... Då återstår Kristdemokraterna (som jag tydligen har mest gemensamt med enligt alla dessa valkompasser...) men de har vissa väldigt ålderdomliga åsikter och en hel del åsikter som verkar finnas i partiet även om de inte rent offentligt står för dessa. Då återstår Centerpartiet. Med Maud. Maud som jag inte alls gillade förut men det senaste året har hon verkligen växt. Nu är hon med sin ettrighet och samtidigt professionalitet en av mina favoritpolitiker. Så vilka ska jag välja. Jag har nästan tänkt mig att taktikrösta. Dvs för att till exempel Alliansen ska få behålla makten är det avgörande att alla deras partier klarar riksdagsspärren därför funderar jag på att noga kontrollera opinionsundersökningarna och lägga min röst på det parti som mest behöver det. Just nu är det väl Centerpartiet och de är nog just nu också de det lutar mest åt att jag röstar på.
Och på sistone har ju opinionsundersökningarna sett bra ut för Alliansens del men än återstår ett par dagar. De rödgrönas chans ligger nog väldigt mycket i att Maria Wetterstrand får mycket plats i SVT på fredag(?) och att Lars Ohlys "populistiska" förslag fortsätter trilla in. Deras stora svaghet är Mona. För min del är hon alltför arrogant i sitt sätt. I duellen mellan henne och Reinfeldt satt jag här hemma och tyckte efter första halvan att Mona nog var bäst men sedan lyckades Reinfeldt få henne att bli mer engagerad och då kom direkt den arroganta framtoningen igen. Synd för de rödgröna men bra för mig :p

När det gäller Sverigedemokraterna tror jag väldigt många av deras väljare inte är särskilt insatta i partiet. På något sätt vore det nästan bra om de kom in i riksdagen en mandatperiod så kanske även deras väljare skulle inse att det är ett parti utan ett hållbart program. Men samtidigt blir jag väldigt glad om de inte kommer in. Men sannolikheten är stor att de antingen kommer in i detta val eller om fyra år. Det tror jag iaf...

Nej, nu ska jag fixa mig något att äta. Även när man är sjuk måste man få i sig något :)

O.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Skakade hand med Sabuni idag ;) Hon var kort, typ Pagrotski-kort!

Postat av: Sandra

-y ska det vara såklart :p

2010-09-16 @ 22:49:35
URL: http://sandrafackel.blogg.se/
Postat av: Oscar

Jaså?? Haha, det hade jag aldrig trott. Men roligt att höra hur lätt det är att få någon att se längre ut än de är :)

2010-09-17 @ 10:26:12
URL: http://oscarfager.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback