Vilket raseri.

Är det någon som lyckats undgå att det var val igår?! Knappast...

Så jag måste väl skriva vad jag tycker för det är en hel del. Jag tycker det är tråkigt att Alliansen inte fick egen majoritet som det verkar. Jag tycker det är synd att Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen. Enda positiva var väl att det, i mina ögon, bästa blocket ser ut att få behålla makten. Det är bra. Frågan är bara hur det kommer att lösa sig. Bara att hoppas att det går att vinna över Miljöpartiet utan att sälja sig för mycket.

Däremot finns det en sak som jag är mer upprörd över och det är hur svårt många har att förstå att alla vi människor tycker och tänker olika. Att påstå att något partis anhängare/väljare inte förstår eller har satt sig in i partiets "manifest" tycker jag är ganska lågt. De som påstår sig vara pålästa eller engagerade gör inget bra val genom att nedvärdera hur människor tänker. Eller för den skullen att de inte inser vad de röstar på. Det är en väldigt farlig väg att gå. Jag förstår inte varför folk röstade på t ex vänsterpartiet men jag RESPEKTERAR att de gjorde det och inser, och är glad över, att vi människor tänker och tycker olika. Jag kommer inte att påstå att de är idioter eller att de inte har läst på för det räknar jag med att de flesta ändå har gjort och då sett något de känner att det stämmer in på deras egen ideologi. Det är många av oss alldeles för dåliga på.

Jag tänkte först själv när det gäller de som valde Sverigedemokraterna att de minsann inte har någon aning om vad de röstat på. Men nu en dag senare har jag insett att tanken att de inte har insikt i sitt val är en mycket farlig väg att välja. För om fyra år, när även Sverigedemokraterna fått utrymme i debatter och media, kanske vi får en ny chock när lika många eller fler återigen röstar på detta parti. Så att räkna med att deras anhängare är opålästa tror jag är farligt. Vi måste våga ta debatten med sd men också respektera att det finns människor i Sverige som tycker så här. Vi lever i ett demokratiskt och fritt land så om några av oss svenskar anser att vi borde minska invandringen så är det precis lika tillåtet att tycka så som när socialdemokraterna vill höja bensinskatten eller när Moderaterna vill sänka skatterna ytterligare.
Missförstå mig inte, jag påstår inte att något av detta är rätt eller fel, jag menar bara att alla har rätt till sina åsikter. Det gäller nu för oss som inte tycker att invandringen är ett sånt problem att få ut våra värderingar och då kanske få några att byta sida. Det är inte rätt väg att skrika om rasister och vägra vistas i samma rum som dessa. Det kommer knappast minska motsättningarna.

Jag själv röstade på Centern igår för jag tycker att deras idéer och förslag är de som mest tilltalar mig. Sverige måste satsa på en arbetslinje. Sverige måste satsa på ungdomarna och på att underlätta för start av nya företag i t ex invandrartäta områden. RUT, ROT. Plus en del annat också :)

Men nu är valet gjort. Det slutliga resultatet väntas. Sen får vi se hur allt löser sig.

Nu ska jag försöka bli mindre politisk och återgå till ett normalt liv där tv-kvällarna fylls av "New York-Fruar", "Ullared", "Idol" och "Kungarna av Tylösand" istället för alla valdebatter och valvakor.

Så tänk på att de flesta har en anledning till att de röstade som de gör. Det gör ingen till rasist eller kommunist men ta gärna diskussionen och berätta varför ni inte tycker så, eller varför ni kanske till och med håller med. Diskussioner är härliga och alla får tycka vad de vill i Sverige. Visst är det härligt?!!

O.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag tror att de flesta människor som röstar vet var de står, förhoppningsvis både ideologiskt (vilket fått på tok för lite utrymme i debatten enligt mig) och sakpolitiskt. Däremot är det mycket att sätta sig in i, och att då hamra in enkla budskap och sätta mer fokus på retorik än själva politiken är att göra det än svårare för folk att rösta "rätt". Enligt mig är hela idén om politisk reklam (numera även på TV) idiotisk - det flyttar fokus åt helt fel håll och förenklar komplexa frågor.



Ang. SD håller jag med om att vi inte ska fördumma deras väljare. Det är dessutom jävligt lågt att hacka deras hemsida i jakt på medlemslistor (eller vad man nu var ute efter?). Däremot tycker jag det är fantastiskt att vi som är riktigt förbannade över att ett rasisistiskt parti (bara för att man bytt ut ordet ras mot kultur ändrar inte det ens politik, man har bara snyggat till sig lite. Med betoning på lite - deras tv-reklam var ju rent ut sagt fördjävlig) har kommit in i riksdagen säger vad vi tycker, demonstrerar etc.



Som sagt, ännu ett spännande val, särskilt sett ur statsvetenskaplig synpunkt :)

Postat av: Oscar

Helt sant! Precis som jag skrev i nåt tidigare inlägg så kändes det väldigt mycket som att det bara handlade om att uttrycka sig bäst. Trååååkigt.



Deras reklam var/är helt sjuk. Själklart ska det demonstreras! :)



Kan tänka mig att det blir en helt annan grej. Själv har man fått lära sig att i det långa loppet (hur långt det är vet ingen...) spelar det ingen roll för Sverige ekonomiskt om det är högre bidrag eller lägre skatter som gäller. Vi hamnar på samma ställe ändå. Förstår att ni nog får lära er en hel del annat :)

2010-09-23 @ 10:43:25
URL: http://oscarfager.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hehe för att göra en lång historia kort: nej, det kan jag inte påstått att vi fått lära oss. Statsvetenskap är ju en väldigt o-svartvit lära, men jag har tagit fasta på att ett jämlikt samhälle är något som alla tjänar på och att staten i dagens samhälle har en viktig roll att spela som omfördelande institution. Har hört mkt mkt gott om en bok som heter Jämlikhetsanden som handlar om hur jämlika samhällen inte bara klarar sig bäst ekonomisk utan även när det gäller jämställdhet mellan könen, allmän uppfattning av lycka etc. Är (sägs det) ett måste att läsa :)

2010-09-23 @ 19:20:24
URL: http://sandrafackel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback