Rätt väg?

Såg idag reprisen av Plastikturisterna vilket fick mig att börja fundera. Det finns så många rätt och fel när det gäller Plastikkirurgi. De två det handlade om idag gav mig blandade känslor. Jag tycker det är helt okej med plastikkirurgi så länge det görs av rätt skäl. Som killen som hade gått ner massor i vikt (genom träning bör tilläggas) men inte blev av med det sista runt magen och ville suga bort det och ta bort lite överskottshud. Nu blev han avrådd av läkaren och gjorde det inte. Utan gav sig ut på en löptur istället. Han gjorde det av rätt anledning.
Kvinnan som var med hade även hon gått ner massor i vikt (dock genom en gastric bypass-operation, vad det nu heter på svenska, typ åtsnörpning av magsäcken...) och hennes hud hängde inte med eftersom hon var något äldre. Massa rynkor som hon trodde sänkte hennes chanser att få jobb. Även detta kan jag tycka är en helt okej operation och anledning. Det blev klart mycket bättre och hon verkade nöjd. Däremot tycker jag det kändes tragiskt att hon fått chansen att bli av med ett problem med rejäl övervikt genom att genomgå en operation. Då hoppas man ju att de skulle lära sig också så att operationen inte behövs igen. Nu såg inte hon ut att behöva det men hennes son var istället rejält överviktig. Borde inte hon ta ansvar för sånt? För den typen av operation är väl inte något som man tycker ska bli en del av vardagen? Att det gör inget om du också blir tjock för då får du göra en likadan operation som mamma... Kasst.

Och nu verkar det ändå vara sämre på gång nästa vecka. En kvinna som "vill bli av med sin tjocka mage" och inte såg ut att ha gett träning en bra chans. Hoppas hon lär sig. Knappast troligt när hennes karl var minst lika stor. Och förutom henne så var det en ung tjej som ville förstora brösten. Smått tragiskt att det gått så långt i samhället egentligen. Men där handlar det ju inte om någon som inte velat försöka göra något åt "problemet" på egen hand utan det är ju något som är svåråtgärdat. För min del gör det dock ingen skillnad.

Väldigt pretentiöst inlägg. Eller är det kanske opretentiöst? Jag kan inte avgöra.

Nu ska jag ladda för en tv-kväll fylld av Stockholm-Båstad och Big Brother. Imorrn är jag ledig. Ska läsa lite artiklar och göra lite info-sökning dock. Men vid sidan om det är jag ledig. Och eftersom denna dag inte bjöd på den utlovade knallsolen får jag hoppas att morgondagen gör det istället.
Hoppas eran helg varit bra!

O.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback