Ska man skratta eller gråta?

Jag är iaf sjukt irriterad. Inte riktigt det sätt jag ville starta denna dag. Det är nämligen så att hemma i Övik har inte Bjästahistorien lagt sig. På långa vägar. Kommunen gjorde en satsning efter Uppdrag Granskning på att ge mer resurser till bekämpning av mobbning och utanförskap. En bra satsning.

För någon vecka sen berättade mamma och pappa att pappa blivit intervjuad kring detta. Men att de var irriterade för att artikeln aldrig kom med i tidningen. Det var så att man funderade över om journalisten kanske inte var riktigt nöjd med att de svar han fick skulle ge en positiv bild. Hur som helst. Jag hade i princip glömt bort allt det när jag idag kollade in tidningens hemsida. Och möts av "ÖA GRANSKAR BJÄSTALYFTET". Där samlas massor av artiklar kring mobbningsoffer från Bjästaskolan - självklart med fingerade namn så att någon granskning omöjliggörs. Inte för att jag tror det behövs. Men mitt bland alla dessa rubriker om allt från "X är tvungen att flytta från skolan" till "Fager glömde mobbad" finns det en rubrik "Andra skolor ska få lära av Bjästa". Där i ligger den positiva artikeln som dock blir helt tillintetgjord av den i övriga populistiska journalistiken. Den journalistik som jag hatar! För det är inte så att det nämns någonstans att Bjästaskolan i statistiken ligger i mittenskiktet när det gäller mobbning i Örnsköldsviks kommun. Tidningen väljer inte att granska Alneskolan som blev näst sämst i Sverige. Inte heller de 5-6 andra högstadieskolor i kommunen som blev sämre rankade. Självklart väljer de Bjästa för att där har de ett lätt offer. En skola som folk redan har en "bild" av. En skola som inte kan försvara sig. Inte orkar försvara sig. Det är väldigt lätt för tidningen att få sig ett scoop. Usch.
Så från och med idag bojkottar jag nu även Örnsköldsviks Allehanda. Lägger alltså till de på listan med Aftonbladet och Expressen. För jag blir så jäkla irriterad när jag läser sånt där. Självklart är det inte bra när barn mobbas men det är fasen inte heller bra när ortstidningen bidrar till att ett helt samhälle mobbas.

Sen är jag grymt stolt över min pappa som fortsätter stå pall mot all häxjakt! Fy fasen vad bra du och alla ni andra gör det. Ge inte upp för då kommer de nöjt att sitta på sina arslen och tycka att de lyckats. Fast ibland kanske det känns som att en flytt vore en lösning. Men överge inte resten av orten. De behöver er!

Nu går jag ner på stan. Irriterad men med mycket uppdrag. Hoppas jag håller tankarna på annat idag. För ikväll arrangerar jag en Avslutningsmiddag för ekonomerna. Så det behöver jag tänka på.

O.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback