Snö igen...

Nu börjar till och med jag som norrlänning bli lite less på denna förbannade kyla och konstanta snöande. Temperaturen her väl större delen av januari leget under -10 grader. Ofta så låg som under -20. Idag ligger temperaturen här i Västerås på -17 grader. Men trots denna kylan har det nu börjat snöa igen. Det jag slås av är att hur många januarimånader har man upplevt som helt saknat någon tö-dag? För det har ju varit minusgrader hela januari. Det kan man ju säga nu också. För redan imorrn blir det februari. Ibland går tiden verkligen fort.

Jag har iaf haft mina tre dagars festande och idag bara legat inne och försökt vila upp mig. Jag är trots denna händelselösa dag dödstrött nu och rejält sliten måste jag säga. Men imorrn ska det vara bättre igen. Börjar med ett morgonbesök på gymmet och sedan skolan 11-13. Därefter tror jag att mitt huvud kommer vara ganska färdigarbetat. Så det blir nog en lugn kväll.

Har faktiskt sett partiledardebatten ikväll också. Jag är ganska säker på hur jag tänkt lägga min röst men försökte ändå ta till mig allt som kommer från alla håll och efteråt sitter jag ändå här och undrar "vad har jag fått veta?". Tycker faktiskt bara att man blir förvirrad av att det ska stå representanter från 7 olika partier men det finns bara två linjer att välja mellan. Jag är klart mer intresserad av de partiledarutfrågningar som kommer när vi kommer närmare valet i september. För det är då man verkligen får veta skillnaden mellan en röst på Kristdemokraterna och Centerpartiet. Även om man genom alla dessa debatter ska tro att det inte är någon skillnad för allt som presenteras är ju gemensamt för hela alliansen. Då tycker jag det är lite skönare att lyssna på oppositionspartierna som man ändå kunde utläsa en skillnad mellan. I skattepolitiken, skolfrågan och militär närvaro i t ex Afghanistan.
Men jag tycker det kommer att bli spännande att följa denna valrörelse även om jag nog tycker att den kör igång väl tidigt. Oppositionen kunde inte ge många svar om skatterna eftersom de, liksom regeringen, lägger fram vårbudgeten i april. Varför ska då SVT ta upp såna frågor redan nu och kräva summor från bägge sidor? De klarar ju inte av att ge några besked än.
Men lite iaktagelser kring partiledarna har jag lyckats komma fram till.
Peter Eriksson (mp), var han tvungen att "skrika" hela tiden. Han kunde ha sänkt rösten lite vid något tillfälle iaf.
Lars Ohly (v), tvärtemot kollegan i miljöpartiet valde vänsterledaren att prata så lågt så man ofta funderade över om hans mikrofon var trasig. Men han är extremt duktig att komma med kommentarer som slår undan fötterna på hans motståndare.
Mona Sahlin (s), tyckte jag skötte sig bra idag. Risken med att komma med kommentarer som "stridstuppen" och att hela tiden "dua" sina motståndare istället för att använda deras namn riskerar dock att få henne att framstå som arrogant...
Fredrik Reinfeldt (m), tycker han skötte sig bra men jag tycker alltid att han ser så trött ut och som om han egentligen inte vill vara på plats. Måste nog ge honom dagens tråkighetsstämpel.
Jan Björklund (fp), imponerade verkligen på mig. Tycker nog att han var debattens vinnare. Även om det ibland blir väl mycket pajkastning och jag inte tycker om deras konstanta snack om "flumskolor". Men han kom med genomtänkta uttalanden och stakade sig inte lika mycket som Eriksson och Hägglund.
Göran Hägglund (kd), var det bara jag som tyckte hans hår såg lite för nyfärgat och perfekt ut? Jag tycker han ofta kommer med uttalanden mot oppositionen om att det saknas grunder för det de säger men sedan lätt halkar in på något uttalande som direkt möts av samma motstånd hos oppositionen.
Maud Olofsson (c), var hon ens med idag? Den som syntes klart minst. Inte bra för centerpartiet som förmodligen kommer slåss för sin överlevnad och verkligen behövt en partiledare som tagit för sig mer idag.

Så, då har jag varit politisk också. Känns duktigt på nåt vis. Men det är ju länge kvar till valet...

O.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Håller med om Eriksson - han lät typ desperat vid några tillfällen. Men störde mig otroligt mkt på Björklund! (Fast det kan ha att göra med att jag inte håller med honom om det han säger :P)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback